13 лютого 2019 року доцентом кафедри педагогіки і педагогічної майстерності Світланою Ізбаш проведено тренінг з медіаграмотності для вчителів та учнів Терпіннівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Мелітопольської районної ради. Слід відзначити, що керівнцтво школи підтримує та сприяє розвитку медіаграмотності в учнів та вчителів своєї школи і даний тренінг став можливий завдяки участі вчителів географії та біології цієї школи у попередніх тренінгах з медіаграмотності, організованих за участю методиста відділу освіти Мелітопольської державної адміністрації Марини Іванівни Назаренко у Мелітопольському державному педагогічному університеті імені Богдана Хмельницького 16 січня та 06 лютого 2019 року. Позитивно оцінюючи наші тренінги та розуміючи необхідність формування медіакомпетентності у широкого кола слухачів, вчителі звернулися до керівництва школи з метою продовження співпраці з формування медіаграмотності. Заступник директора школи з навчально-виховної роботи Ольга Вікторівна Устінова надіслала лист-запрошення до керівництва МДПУ імені Богдана Хмельницького для продовження співпраці та проведення тренінгу з медіаграмотності для педагогічного колективу та учнів Терпіннівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.
Атмосфера на тренінгу була настільки приємна та дружня, що ми не помітили як пролетів час. Вчителі дуже відповідально та сумлінно поставились до виконання завдань під час тренінгу, із задоволенням брали участь у інтерактивних вправах: підбирали асоціації до свого імені під час знайомства, складали власні правила тренінгу, уважно слухали міні-лекцію про досвід впровадження медіаграмотності в Україні, який здійснюється лідером медіаосвітнього руху Академією української преси, познайомились з Концепцією медіаосвіти в Україні та акцентували увагу на формуванні медіаграмотності як складової інформаційно-цифрової компетентності в учнів Нової української школи. У середовищі онлайн дошки Padlet створили ментальну карту на тему: «Причини медіаграмотності». Зробили висновок, що інформації багато, інформація дуже різна, виникає блікова швидкість сприйняття інформації, працює тільки візуальне сприйняття. Вчителям було надано рекомендації як боротися з кліповим мисленням.
Для формування мотивації та усвідомленого ставлення до медіаспоживання і важливості медіагігієни, провели гру «Білий шум», за допомогою якою показали учасникам, що ми живемо у світі багатобічних вертикальних комунікацій, великої кількості джерел інформації, що викликає у нас «білий шум». Цілісна інформація, коли подається одночасно, сприймається хаотично, знайома інформацію не впізнається. Результати гри показали, що дійсно, у штучно створеному інформаційному шумі не можливо зрозуміти суть інформації, але коли учаснику надавали право скористатися «кнопкою» та увімкнути «окреме джерело», то інформація ставала зрозумілою та легко впізнавалася знайома пісня із мультфільму «Крихітка Енот». Ця гра, як і завжди, викликає бурю позитивних емоцій та учасники практично на кожному тренінгу просять повторити «білий шум», намагаючись ще раз переконатися в тому, що інформацію у такий спосіб зрозуміти неможливо.
Створюючи асоціативне поле до слів «інформування» і «пропаганда» у середовищі дошки Padlet, було дуже зручно демонструвати учасникам, що деякі асоціації до слова «інформування» можна віднести і до слова «пропаганда». Наприклад, такі асоціації розташували «на межі»: поширення інформації та новина. Саме ці слова можна віднести і до інформування, і до пропаганди. Тому увагу учасників закцентовано та тому, що пропаганда – це завжди вплив, те, що дратує, встановлює кордони, викликає емоції, підштовхує до дії. Пропаганду складно розпізнати, тому що вона може виходити з того джерела, що і інформування. Але пропаганда може сьогодні інформувати, а завтра маніпулювати. Пропаганда небезпечна напівправдою!
Декодування інформації і пропаганди через відео підштовхнуло учасників до визначення маркерів інформування і пропаганди. Ці маркери були своєрідним орієнтиром у подальшій роботі з видами інформації.
Учасники були залучені до яскравого експерименту під назвою «Сніжинка» та намагалися визначити наскільки точно можна зрозуміти інформацію, яка сприймається тільки одним органом чуття – слуховим. Закритими очима вирізали сніжинку, виконуючи інструкції тренера. Результат був дуже неочікуваний, адже на однакову інструкцію у всіх учасників вийшли різні сніжинки. Висновок зробили про те, що кожна людина сприймає інформацію по-своєму, так і медіа не презентують реальність, а лише репрезентують її. Тому будь-яку інформацію треба перевіряти та аналізувати!
Особливий емоційний відгук продемонстрували учасники під час проведення рефлексивної гри «Королева». Слід зазначити, що нами була створена яскрава анімація і читання казки тренером супроводжувалося демонстрацією подій з анімованими персонажами на проекційному екрані, що додатково створювало казкову атмосферу та настрій учасників. Завданням було розташувати героїв за ступенем відповідальності: від найбільшої відповідальності за наслідки дії до найменшої. Гра проводилась у трьох командах. Командам необхідно було домовитися та визначити свою позицію щодо відповідальності героїв. Три команди представили різні варіанти відповідей, що зайвий раз підтвердило тезу про те, що у реальному житті кожен з нас керується своїми уявленнями про мораль, релігійними установками, політичними вподобаннями та різними стереотипами поведінки. Теж саме стосується і мас-медіа, які висвітлюють той, або інший конфлікт. Вони, як і ми, мають прагнути до об’єктивності (і в ідеалі прагнуть до цього!), але дуже часто поняття об’єктивності кожна зацікавлена сторона трактує по-своєму.
Разом з учасниками визначили поняття «маніпуляції», ознаки маніпуляцій та познайомилися з розповсюдженими видами маніпуляцій у ЗМІ. Для розуміння маніпуляцій, учасникам запропоновано взяти участь у груповій роботі «Створи меседж до фото». Даною вправою зі мною поділилася моя колега, медіапедагог, тренер з медіаграмотності Елана Бурим під час участі у другій посиленій фазі підготовки тренерів з медіаграмотності, організованою Академією. Під час групової роботи учасникам необхідно було зрозуміти важливість дотримання критичної дистанції до медіа та переконатися як ЗМІ можуть маніпулювати інформацією. Вчителі використали креативний підхід до створення меседжів та самі були здивовані тим, що під будь-яке фото можна написати текст з різним забарвленням і створити необхідне для маніпулятора враження. Наприкінці зробили висновок, що будь-яку інформацію треба перевіряти на правдивість. Гугл-пошук по зображенню та визначення дати та ресурсу, що її опублікував.
Учасникам названо сервіси для перевірки фото і відео та запропоновано для більш детального знайомства з фактчекінгом (перевіркою фактів), пройти навчання за сертифікаційною освітньою програмою «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека» та отримати по завершенню навчання сертифікат підвищення кваліфікації в обсязі 30 годин та переліком програмних результатів навчання. Для участі у навчанні за сертифікаційною освітньою програмою рекомендовано звертатися на кафедру педагогіки і педагогічної майстерності МДПУ імені Богдана Хмельницького.
Тренінг завершився рефлексією «Коло вражень». Учасники висловили думку про те, що тренінг змусив замислитися над деякими питаннями функціонування мас-медіа, на які раніше не звертали уваги. Також тренінг порівнювали з математикою, що змушувало «вмикати» мислення та аналізувати. Під час рефлексії учасники повідомили про те, що тема дуже цікава і про яку багато говорять, але конкретне розуміння отримали тільки під час даного тренінгу. Багато учасників висловились про користь отриманих знань, якими будуть керуватися у повсякденному інформаційно насиченому житті.
Велика вдячність всьому педагогічному колективу Терпіннівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Мелітопольської районної ради та особисто заступнику директора з навчально-виховної роботи Устиновій Ользі Вікторівні за створену комфортну атмосферу на тренінгу, високий рівень організації і розуміння важливості медіаосвітньої підготовки для кожного вчителя, який працює в умовах реалізації Концепції нової української школи.
Щиро вдячна моїм медіаграмотним молодим асистентам, які невдовзі можуть стати гарними тренерами, вчителями та наставниками для свої учнів. Дівчата дуже швидко навчаються і відповідально ставляться до виконання покладених на них деяких функцій тренерської роботи. Це студенти природничо-географічного факультету МДПУ імені Богдана Хмельницького: Анастасія Безгинська, Луконіна Юлія, Маргарита Грирогенко (спеціальність 014.07. Середня освіта. Географія). Дівчата, так тримати!