5 жовтня 2023 р. у змішаному режимі відбулась перша частина І Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасна вища освіта: досягнення, виклики та перспективи розвитку в умовах невизначеності», присвячена 100-річчю МДПУ імені Богдана Хмельницького.
Метою конференції є визначення концептуальних підходів та стратегій перспективного розвитку української вищої освіти, створення єдиного простору для обговорення її досягнень, викликів і перспектив подальшого розвитку, аналітика впливу критичних чинників (пандемія, війна тощо) на окремі її галузі та у глобальному масштабі, встановлення наукових контактів між освітянами і вченими різних країн, обмін результатами досліджень і досвідом реформування галузі вищої освіти у критичні періоди пандемії та війни, а також під час пост-воєнного відновлення України.
Співорганізатори конференції: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Департамент освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації, Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака Національної академії правових наук України, Лодзинський Університет (м. Лодзь, Польща), Шуменський університет «Єпископ Костянтин Преславський» (м. Шумен, Болгарія), Eötvös Loránd Університет (м. Будапешт, Угорщина), Бєльцький державний університет імені Алеку Руссо (м. Бєльці, Молдова), Університет Західної Флориди (м. Пенсакола, США), Сучавський університет імені Штефана чел Маре (м. Сучава, Румунія), Європейський університет (м. Тбілісі, Грузія), Ардаханський університет (м. Ардахан, Туреччина), Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Національний авіаційний університет, ГО «Прогресильні», Громадська спілка «Освіторія» і Студія онлайн-освіти EdEra.
У перший день конференції відбулося її відкриття, пленарне засідання, панельні дискусії і круглі столи. Під час відкриття учасників конференції привітали Наталя Фалько, ректор МДПУ імені Богдана Хмельницького; Алла Ярошенко, доктор філософських наук, професор, директор навчально-наукового інституту соціології та соціальної політики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова; Надя Лобнер, доктор політології, координатор Діалогу з садотерапії у Східній Європі в організації “Сади допомагають життю”; оператор “Саду Гавриїла” (Австрія); Джейкоб Шайвлі, доктор філософії, професор Департаменту управління імені Рубіна Аск’ю Університету Західної Флориди (США).
На пленарному засіданні доповідачами було обговорено досягнення вищої освіти України і зарубіжжя, окреслено наявні виклики і запропоновано можливі шляхи для їх вирішення. До уваги учасників конференції було представлено доповіді Красимири Колевої, доктора філології, Шуменський університет імені Єпископа Констянтина Преславського (Республіка Болгарія): “Европейските ценности във фокуса на висшето образование в България”; Лідії Горошкової, доктора економічних наук, професора, Національний університет «Києво-Могилянська академія» (Україна): “Освіта для сталого розвитку”; Катерини Осадчої, доктора педагогічних наук, професора, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького: “Можливості та ризики технології штучного інтелекту для ІТ-сфери України”; Василя Стратонова, доктора юридичних наук, професора, Херсонський державний університет (Україна): “Юридична освіта: проблеми та виклики”; Севджихан Еюбової, доктора філології, Шуменський університет імені Єпископа Констянтина Преславського (Республіка Болгарія): “Преподаване в условията на невроразнообразие”; Віктора Гудзя, доктора історичних наук, професора, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, професора Міжнародної кадрової академії: “Більше, ніж університет! Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького – флагман національно-патріотичного виховання в м. Мелітополі”.
Панельні дискусії відбулись в оффлайн-форматі в Освітньому хабі «Освіторія». На першій панелі «Вища освіта і професії майбутнього: як навчитися швидко реагувати на нові запити суспільства», яку модерувала доктор соціологічних наук, професор, перший проректор МДПУ імені Богдана Хмельницького Наталя Глебова, обговорили такі питання: 1. Як виглядають світові і локально-галузеві тенденції до розвитку професій майбутнього сьогодні? 2. Якими є основні чинники, сутність і характер воєнних і повоєнних викликів для сфери освіти в Україні? 3. Якими ми бачимо перспективні шляхи подолання соціальних ризиків у повоєнній професійній освіті в Україні? 4. Як корелюються підходи до імплементації професій майбутнього і гуманітарна місія університетської освіти в умовах України? Спікерами цієї панельної дискусії були Тетяна Марена, кандидат економічних наук, доцент, проректор з науково-педагогічної роботи, Маріупольський державний університет; Анастасія Сімахова, Доктор економічних наук, професор кафедри бізнес-аналітики та цифрової економіки Національного авіаційного університету, доцент, перший заступник голови Ради молодих учених при Міністерстві освіти і науки України; Богдан Ференс, кандидат політичних наук, засновник ГО «Прогресильні» та СД Платформи; Дмитро Ламза, директор Спеціалізована школа № 210 м. Києва; Наталя Фалько, кандидат психологічних наук, доцент, ректор, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького.
Учасниками другої панельної дискусії були: Алла Демченко, кандидат філологічних наук, доцент, координаторка тренінгового центру ГС Освіторія; Ілля Філіпов, CEO та співзасновник Студії онлайн-освіти EdEra; Наталя Савченко, директор Ліцею № 16 Мелітопольської міської ради Запорізької області; Наталя Глебова, доктор соціологічних наук, професор, перший проректор МДПУ імені Богдана Хмельницького. Модерувала другу панель кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з наукової, інноваційної роботи та міжнародної співпраці МДПУ імені Богдана Хмельницького Тетяна Коноваленко, на якій організувала обговорення таких питань: 1. Які пріоритетні напрями повинні розвиватися у формальній і неформальній освіті, щоб мати реальний вплив на сталий розвиток? 2. Наведіть приклади екосистемних освітніх продуктів, які мають глобальний і/або довготривалий ефект і/або стали джерелом створення нових якісних освітніх продуктів? 3. Формальна освіта не може існувати ізольовано. Так чи інакше, сучасна освіта має широкі зв’язки з усіма напрямами людської діяльності, є взаємопов’язаною з неформальною освітою, є відкритою системою, для якої наявність якісних зовнішніх зв’язків свідчить про її якість. Якою, на Вашу думку, має бути політика університету, щоб відповідати цим вимогам? Які глобальні характеристики повинен мати університет з якісною екосистемною структурою? 4. На Нобелівському освітянському самміті у Стокгольмі здійснюється популяризація освіти і науки через залучення Нобелівських лауреатів до відкритого діалогу з освітянами, які отримують завдання для дисемінації результатів саміту шляхом організації віртуального Хабу й ознайомлення учнів/студентів з діяльністю Нобелівських лауреатів. На жаль, в Україні констатуємо старіння нації і науки. Що б Ви порекомендували для популяризації освіти і науки та більш активного залучення молоді до сталого розвитку?
Обидві панельні дискусії пройшли у форматі жвавого обговорення нагальних проблем освіти й науки в Україні, відкритого висловлення своєї позиції, обміну досвідом і висловлення пропозицій щодо реагування на виклики, конструктивного вирішення проблем і налагодження співпраці.
Відкритий полілог освітян і науковців відбувся також і під час проведення в онлайн-форматі трьох Круглих столів: “Третя місія університету як запорука злагодженого та ефективного функціонування громади”, який модерувала кандидат географічних наук, доцент, проректор з науково-педагогічної роботи, зовнішніх зв’язків і стратегічного розвитку університету Олена Арабаджи; “Вища освіта в контексті суспільних викликів: історичні традиції, юридичні горизонти, здоров’я нації, сталий розвиток”, який модерувала кандидат історичних наук, доцент, декан природничо-географічного факультету Лариса Полякова; “Готовність української вищої освіти до інтеграції в Європейський освітній простір”, який модерували начальник відділу міжнародних зв’язків та проєктної діяльності Ольга Гончарова і доцент кафедри методики викладання германських мов Аліна Маслова.
Завершився перший день конференції відео-подорожжю “МДПУ імені Богдана Хмельницького – трансформації довжиною в 100 років” та Веб-квестом для студентської молоді “А чи знаєш ти свій університет?”.