Під час літніх канікул доцентом кафедри педагогіки і педагогічної майстерності Світланою Ізбаш реалізовано тренінгову частину грантового проекту «Медіаграмотність для молодих виборців». У захоплюючій інтерактивній взаємодії представники Молодіжного парламенту Мелітополя оволодівали інструментами медіаграмотності, зокрема, критичне мислення, фактчекінг, аналіз медіатекстів задля формування навичок усвідомленої взаємодії з інформаційним середовищем. З 1 липня 2019 року по 1 серпня 2019 року тривав навчальний марафон на тему: «Едукація представників молодіжного парламенту Мелітополя як мультиплікаторів медіаграмотності в українському суспільстві», який реалізується за підтримки американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні» та виконується міжнародною організацією Internews та Академією української преси.
Просвітницькі заходи в межах проекту складаються із трьох етапів роботи:
- Тренінгова програма, яка включала 5 тренінгів з медіаграмотності і розвитку критичного мислення.
- Підготовка друкованої продукції: альбому інтелектуальних продуктів за результатами участі у проекті та навчального посібника з медіаграмотності для молодих виборців.
- Створення молодими парламентарями відеоролику соціальної реклами про важливість дотримання інформаційної гігієни за допомогою простих інструментів розвитку критичного мислення.
- Широка інформаційна кампанія результатів проекту у місцевих засобах масової інформації м. Мелітополя.
20 представників Молодіжного парламенту Мелітополя разом з депутатом Мелітопольської міської ради Іриною Славовою – працювали протягом 5 днів на базі коворкінг-центру Мелітопольської міської бібліотеки імені М. Горького.
Спеціально для створення позитивної мотивації молоді до участі у проекті та врахування їх інтересу до сучасних інформаційних технологій, був виготовлений банер проекту з технологією доповненої реальності (авторка Марія Ізбаш – студентка спеціальності «мультимедйний дизайн» Харківської державної академії дизайну та мистецтв). На початку тренінгової програми учасникам повідомили, що вони можуть за допомогою спеціального додатку ARTIVIVE, встановленого на телефон, дізнатися які навички медіаграмотної людини вони отримають після завершення проекту.
Наведіть і Ви свій мобільний гаджет з додатком ARTIVIVE на цей банер проекту і теж дізнаєтесь про отримані учасниками навички.
Початок реалізації проекту у Мелітополі висвітлено у новинному блоці телеканалу «ТРК Мелітополь» за посиланням: https://www.facebook.com/TRKmelitopol/videos/387344395471460/
Впродовж 5-денних тренінгів представники Молодіжного парламенту Мелітополя, студенти та учні навчальних закладів у захопливій інтерактивній формі розбиралися як впливає інформація у соціальних мережах у період виборчої кампанії на формування поглядів молоді та їх політичний вибір; визначали кому належать українські медіа і яка їх роль в суспільстві; декодували ріні види інформації та вивчали психологічні механізми їх впливу.
Перший тренінг відбувся 01 липня 2019 року на тему: «Інформаційне поле і мас-медіа». Молоді парламентарі дізнавалися з яких ЗМІ українці найчастіше отримують новини про ситуацію в Україні, порівнювали ці дані з власним медіаспоживанням; які топ-канали за загальною аудиторією існують в Україні та розбиралися наскільки українці довіряють конкретному каналу; переконалися в тому, що лідером в українському сегменті соціальних медіа є Фейсбук.
Другий тренінг (12 липня 2019 року) на тему: «Медіавласність. Журналістські стандарти» включав вправи, які виконувались учасниками в інноваційному навчальному середовищі онлайн дошки Padlet. Загалом молодь знає власників медіаканалів, розуміє який вплив вони здійснюють на редакційну політику каналу та які наслідки цього впливу. Новими знаннями для учасників була інформація про прийнятий в Україні Закон «Про прозорість медіавласності» та його наслідки, які полягають в тому, що кожен громадянин України може дізнатися ім’я власника медійних каналів.
Дуже відповідально поставилися учасники до участі у вправі «Барометр думок». Спочатку розбиралися з журналістськими стандартами, а потім перейшли до створення власних новин за стандартами журналістики. Всім командам вдалося написати якісний новинний матеріал і продемонструвати приклади як слід створювати медіатексти.
Для закріплення отриманих знань взяли участь у вправі «Три редакції» та переформатували текст за ознаками джинси, пропаганди та інформування.
Слід відзначити особливу зацікавленість молоді під час тренінгу, не дивлячись на те, що тема була досить складна, але ж вони виявляли високий ступінь зосередженості, намагалися розібратися докладно і усвідомлено з кожним завданням і, навіть, виявили бажання попрацювати ще вдома, щоб більш точно розібратися у деяких питаннях.
Третій тренінг (13 липня 2019 року) на тему: «Відбір новин. Усвідомлене медіаспоживання» спрямований на розвиток критичного мислення та творче відтворення медійної інформації. У вигляді коміксу створили сюжет на тему «Хто формує порядок денний у ЗМІ?», описавши потреби та мотиви учасників медійного простору (суспільства , власників, журналістів) та намалювати їх бажання.
На практиці спробували оцінити телевізійний сюжет з точки зору відповідності певному правилу наближення інтересів за яким цей сюжет потрапив у новинний блок. Переконалися в тому, що розрахунок на цільову аудиторію визначає контент каналу, а також зміст реклами. У вправі «М’ясо Кенгуру» створювали рекламний продукт, який зацікавить відповідну цільову аудиторію.
Креативна молодь з Молодіжного парламенту Мелітополя впоралися з найскладнішим завданням медіаграмотності – уявили та зобразили упаковку інформаційного продукту, написали його склад, застереження щодо вживання інформації.
Молодь Мелітополя закликає розпізнавати шкідливу та корисну інформацію, читати книжки, розвивати критичне мислення, розрізнювати смітникові сайти та розуміти хто власник медійного каналу, який передає інформацію у вигідному для нього ракурсі, який створює для нас ідеальний інформаційний простір, де людина живе як у вакуумі або інформаційному пакеті, споживаючи вігідну для власника каналу інформацію.
Перевіряти факти важливо, а головне – просто! Саме такий головний меседж четвертого тренінгу з медіаграмотності (16 червня 2019 року) для Молодіжного парламенту Мелітополя на тему: «Фактчек. Соціальні мережі». Познайомились з інструментами перевірки інформації такими як: відкриті джерела, офіційні запити, спеціальний софт, створені документальні дані. Переконалися в тому, що інсайдерські дані, експерти, свідки, спікери не можуть розглядатися як джерела перевірки інформації. Учасники познайомились з ресурсами державних офіційних органів влади та взяли участь у грі «Які джерела ми використовуємо?», обираючи джерела та документи на які можна посилатися, щоб створити доказ. Під час тренінгу відпрацювали уміння виділяти факти і судження, шукали кількість фактів у заявах політиків, які підлягають перевірці на достовірність.
Два важливих поняття тренінгу «верифікація» і «фактчек» були докладно усвідомлені у грі «Верифікація і фактчек на прикладі казок». Допитливим хлопця та дівчатам з Молодіжного парламенту Мелітополя необхідно було реалізувати алгоритм верифікації і фактчеку подій на прикладі казок.
Молодь Мелітополя вже знає, що таке медіаграмотність не тільки на рівні аналізу, перевірки та критичної оцінки повідомлення різних жанрів, але й виходять на найвищий рівень пізнання, який за пірамідою навчання Блума розвиває мислення у процесі створення власних алгоритмів дій.
Представники Молодіжного парламенту Мелітополя створили відео соціальної реклами, учасниками якого були вони самі. Метою даної акції є привернення уваги громадськості до проблеми усвідомленого медіаспоживання, необхідності перевірки фактів, що лунають з різних джерел інформації та формування критичного мислення у громадян, аби люди не потрапили у пастку брехні, дезінформації, маніпуляції та пропаганди, яку часто професійно розробляють політтехнологи під час передвиборчої кампанії, базуючись на хайпі, емоційних підтекстах з метою «зачепити» довірливих громадян.
А допомагали юним парламентарям у цьому креативний та драйвовий PR-менеджер, арт-директор – рекламного агентства Wizard (Мелітополь) Олександр Сорокін та професійний відеограф Михайло Кругов. Методом брейнстормінгу обрали 5 тем для соціального ролику з медіаграмотності.
Створений Молодіжним парламентом Мелітополя відеролик соціальної реклами можна переглянути за посиланням на Ютюбе: https://www.youtube.com/watch?v=NDvXWESWl7A&feature=youtu.bч
Відео соціальної реклами опубліковано в офіційній групі Фейсбук Департаменту молодіжної політики Міністерства молоді та спорту України: https://www.facebook.com/586820924820532/posts/1493579960811286/
Саме маніпуляціям і фейкам був присвячений заключний п’ятий тренінг з медіаграмотності (20 червня 2019 року) для представників молодіжного парламенту Мелітополя. Говорили про те, що у соціальних мережах фейки поширюються дуже швидко, що працюють підставні комунікатори-провокатори, які поширюють брехню та провокують нездорове спілкування. Такими провокаторами є боти й тролі. Дійшли до висновку, що мета сучасних брудних інформаційних технологій – не переконати, що хтось правий, а хтось – ні, а забруднити інформаційне поле. Щоб в цьому бруді було важко орієнтуватися та легко дезінформувати людину. У практичній частині тренінгу молоді парламентарі створювали власні фейкові новини, об’єднавшись у робочі групи. Які фейки вийшли у учасників, можна переглянути на фото.
Прикрасою тренінгу стала рефлексивна гра «Королева» (автор: керуюча партнерка Академії української преси, медіаекспертка Тетяна Іванова; дизайн анімаційної презентації: Maria Izbash), метою якої було дати учасникам зрозуміти, яким чином засоби масової інформації впливають на свідомість людей, які маніпулятивні технології використовують і чим пояснюється специфіка їх редакційної політики. Учасники виявили великий інтерес до аналізу моральної поведінки героїв, активно ділилися своїми думками та з особливою зацікавленістю слухали своїх друзів і, навіть, самі формулювали запитання один до одного. Гра викликала сильні емоції, змусила учасників дослухатися до думок інших та показала, що ми суб’єктивні, тому що керуємося своїми уявленнями про мораль, релігійними установками, політичними інтересами, різними стереотипами поведінки тощо. Те ж саме можна сказати і про засоби масової інформації, які висвітлюють той або інший конфлікт. Вони, як і ми, повинні прагнути до об’єктивності (і в ідеалі прагнуть!). Але дуже часто саме поняття об’єктивності кожна зацікавлена сторона трактує по-своєму.
На завершення тренінгової програми учасникам було запропоновано узагальнити знання з медіаграмотності та намалювати портрет «HOMO медіаграмотний» відповідаючи на питання: що має знати медіаграмотна людина, споживаючи медіапродукт?
Чекаут провели у формі гри «Пральна машинка, валіза та смітник», під час якої учасники мали можливість не тільки висловити свої думки стосовно тих знань, які вони отримали на каскадних тренінгах з медіаграмотності, але й зобразити свій емоційний настрій та розмістити зображення з коментарями на онлайн дошці Padlet.
Тренінгова частина проекту завершилась врученням сертифікатів та побажанням продовження самоосвіти у напрямку розвитку критичного мислення, що виступає найефективнішою зброєю від фейків та маніпуляцій у мас-медіа!
Всі інтелектуальні продукти учасників увійдуть в альбом інтелектуальних продуктів проекту, який буде демонструватися у навчальних закладах Мелітополя з метою привернення уваги інших молодих людей до усвідомленого споживання інформації, формування здорового скептицизму до медіапродуктів та критичного аналізу інформації.
Партнери проекту: Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького; заступник міського голови м. Мелітополя Сергій Прийма; депутат Мелітопольської міської ради Ірина Славова; Мелітопольська міська бібліотека імені Максима Горького.
Проведення цього заходу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю Академії української преси та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.