28 січня 2019 року у рамках співпраці кафедри педагогіки і педагогічної майстерності з Мелітопольською загальноосвітньою школою №14 було проведено тренінг з медіаграмотності для учнів 10-их класів. Родзинкою тренінгу з медіаграмотності стали самі учні. Вони настільки активні, ініціативні і креативні, так добре і швидко орієнтуються у сучасних онлайн сервісах, що їм не довелося довго пояснювати особливості роботи у середовищі онлайн дошки Padlet. З такими обізнаними у галузі інформаційних технологій учнями швидко вдалося організувати повноцінну роботу.
До навчання учнів долучилася волонтерська група з п’яти медіаграмотних студентів природничо-географічного факультету МДПУ імені Богдана Хмельницького (Діана Берегова, Анастасія Безгинська, Оксана Солодченко, София Ткаченко та Інесса Яковлєва), які виступили модераторами груп і організаторами спільної творчої діяльності учнів, створюючи креативний навчальний простір спілкування і взаємодії. Слід зазначити, що група волонтерів, зацікавлених у медіапедагогіці зростає з кожним новим тренінгом і сьогодні до нас долучилася Інесса Яковлєва – студентка спеціальності «Фізична культура», тренер з вільної боротьби, яка працює у дитячій спортивній школі).
На початку тренінгу склали правила групи або контракт. Кожен учасник мав змогу зафіксувати своє правило на онлайн дошці Padlet і у нас вийшов креативний кольоровий постер з правилами групи.
Створюючи медіаполе, кожен учасник проаналізував які канали інформації використовує та скільки часу витрачає на кожен з них. Виявилося, що більшість учнів новини отримують через Інтернет та деякі учні дивляться телебачення. Найпопулярнішою соціальною мережею в учнів 10-го класу є Instagram, де у середньому на добу проводять біля 3-х годин. Слід відзначити, що учні розуміють, що не завжди та інформація, яку вони споживають в інтернеті корисна та необхідна.
Цього разу гру-енерджайзер «Австралійський дощ» провела медіаграмотна студентка природничо-географічного факультету спеціальності «Фізичне виховання», тренер з вільної боротьби Інесса Яковлева, яка на початку зробила інтригу, повідомивши, що сьогодні відбудеться подорож до Австралії, де можна відчути справжній австралійський дощ. Учням дуже сподобалась гра, деякі них, навіть, захотіли повторити ще раз.
Всі школяри були залучені до експерименту зі створення багатобічного інформаційного простору, коли цілісна інформація, що подається одночасно не сприймається, знайомі слова не впізнаються. Таким чином, було продемонстровано «білий шум», який створюють різні джерела інформації, що постійно впливають на нашу свідомість. Але ж коли ми чуємо тільки один канал інформації, одразу виникають відомі асоціації на слова і миттєво вгадується відома пісня.
Характерною особливістю виконання вправи «Намалюй тактильно» у даній групі учнів було те, що дві групи майже точно передали малюнок, за виключенням дрібних деталей. А у третій групі було втрачено і форму і деталі. Вийшов зовсім інший малюнок. Це свідчить про те, що під час передавання інформації перші дві команди передавали форму і деталі точно, не підлаштовуючись під відомий образ, а третя команда у зв’язку з тим, що не змогли точно відчути рухи, намагалася підлаштовувати інформацію під відомий їм образ і тому вийшов зовсім інший малюнок. Так само відбувається і під час передачі інформації, коли ми не можемо перепитати, подивитись або переконатись і додаємо свою інтерпретацію подій при цьому втрачається сутність і деталі.
Для усвідомлення різниці між поняттями «інформування» і «пропаганда» застосовувалась гра «Асоціативне поле» у середовищі онлайн дошки Padlet. Діти дуже швидко підбирали асоціації до слів «інформування» та «пропаганда», створювали стікери, користуючись своїми мобільними телефонами і додавали їх на дошку Padlet. Учні продемонстрували дуже креативний підхід, підбираючи яскраві асоціативні слова. Серед асоціацій до слова «пропаганда» було названо: реклама, обман, сміття, нав’язування, шахрайство, насилля, злочин тощо. Асоціації до слова «інформування»: книги, навички, знання, школа, інформатика, тренінг. На межі опинилось три слова: інтернет, нове, телебачення. Ці слова можна віднести і до інформування і до пропаганди. Отже, пропаганду складно розпізнати, адже вона може виходити з того самого джерела, що і інформування. Але пропаганда може сьогодні інформувати, а завтра маніпулювати. Пропаганда небезпечна напівправдою! Яке вийшло у нас асоціативне поле можна подивитись за посиланням.
Функціонування мас-медіа вивчили на прикладі гри «Сніжинка». Учні зробили різні сніжинки, а це підтверджує, що при відсутності основного зорового каналу сприйняття інформації, вийшли різні образи. Так і жоден канал ЗМІ не дає нам інформації, яка може бути перевірена усіма органами відчуттів. Саме й тому викривлення цієї інформації є дуже високим. Тому будь-яку інформацію треба перевіряти і аналізувати!
Учні були поставлені у ситуацію морального вибору під час демонстрації казки «Королева». Їм довелося спочатку домовитися у групі та представити спільну позицію, а результати зафіксувати у середовищі онлайн дошки Padlet. Пропонувався набір заздалегідь підготовлених карток-стікерів з образами героїв, яких треба було розташувати від максимальної відповідальності до мінімальної. За результатами цієї рефлексивної гри команди учнів «Весна», «Зима» і «Літо» представили свої варіанти вирішення проблеми. Виявилося, що у кожної команди своя правди і своя мораль. А це свідчить про те, що ЗМІ теж суб’єктивні у своїх оцінках подій і, розкриваючи будь-який конфлікт, вони його трактують з позиції політики каналу або суб’єктивної позиції окремого журналіста. Результати роботи групи «Весна», можна переглянути за посиланням.
Наприкінці тренінгу учні складали портрет медіаграмотної людини у середовищі онлайн дошки Padlet. Портрет представлено за посиланням: https://padlet.com/Lana_iz/portret.
Тренінг завершився рефлексією «Коло вражень» та побажанням стати медіаграмотним, що означає змінити стиль життя та набути практичних навичок розпізнавання пропаганди та маніпуляцій!
Вдячність керівництву Мелітопольської загальноосвітньої школи №14 і особисто директору Дранько Тетяні Володимирівні, заступникам директора з навчальної та виховної роботи Дудник Ксенії В’ячеславівні та Дервіш Ользі В’ячеславівні, а також учням 10-их класів.
Також вдячна волонтерській групі студентів 3 курсу природничо-географічного факультету МДПУ імені Богдана Хмельницького. Це найкращі студенти! Адже готові вчитися не тільки на лекціях в університеті, але й у педагогіці в дії.
Інформацію підготувала С.С. Ізбаш